J.R.Jepsen - 1907
|
Lige fra barns ben må Jens ha været klar over at han ville være sømand, straks efter konfirmationen allerede som 14 årig kom han da også ud at sejle med barken
"Wilhelmine af Fanø" på en rejse fra Antwerpen med stykgods til Port
Natal.
Og dette var da også blot begyndelsen på hans mange årige sømands karriere, der først slutter med hans pension ved D.S.B Storebælt .. |
|
Søfartsbogens
Udmønstringer.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
25 Maj 1906, Hamburg. - 13 Dec 1907, London. |
|
Ungmand..
Fra Port Natal sejlede de i ballast til Newcastle, i Australien efter en last kul som skulle til en
lille plads, der hed Los Vilos (ligger lidt nord for Valparaiso) Efter losning sejlede de igen i
ballast til Lobos de Tierra en (Buano ø,) udfor perus kyst ... Her fik de så en last buano som skulle sejles til London, - 124 dage i søen. Her afmønstrede han og
rejste hjem efter 19 måneders sejlads med Wilhelmine. |
|
|
|
|
Fuldrigger bark |
876,77 brt.,længde 187,6 m.,bredde 30,1m.,dybgang 18,8m. |
|
|
|
Bygget: |
Bremen |
År: |
1875 |
Kending: |
NCRQ |
|
|
|
Skibsføre: |
M.J Lauritsen. |
|
Læs mere om Wilhelmine her på Mit Fanøe hvor billedet også stammer fra |
|
|
|
|
|
|
24 Mar 1908, Svendborg - 15 Okt 1908, Stubbekøbing. |
|
Ungmand..
Efter et par måneders kursus på sømandshøjskole i Svendborg,
får han i foråret 1908 hyre på den 3 mastet bramsejlsskonnert, "Primula".
Med dette skib sejlede han i 7-8 måneder på Nord og
Østersøen, hvorefter han afmønstrede og rejste hjem for at holde jul med familien. |
|
|
|
|
|
3 mastet, Bramsejlsskonnert |
181 brt.,længde 30,9 m.,bredde 7,6m.,dybgang 3,2m.. |
|
|
|
Bygget: |
Thurø |
År: |
1906 |
Kending: |
NPVW |
|
|
|
Skibsføre: |
L.M.H.Carlsen. |
|
Læs mere om Primula her på Thurø hvor billedet stammer fra |
|
|
|
|
Fuldriggere "Copley af Fanø"
|
Letmatros.. |
Perioden: |
Feb 1 1909 - Hamburg |
|
Jan 15 1910 - Liverpool |
|
1794 brt.,længde 265,0 m.,bredde 37,0m.,dybgang 23,0m. Blev bygget 1881 - Liverpool |
Kending: |
NHJM |
|
|
|
Skibsføre: Niels
P. Pedersen. |
|
Efter nytår 1909 fik han hyre med fuldskibet "Copley af Fanø", der lå i Hamburg de gik i ballast til
Port Talbot (Wales) for at laste kul til Junin, en meget lille plads på Chiles vestkyst lidt nord
for Iquiqui.
Efter 3 måneders liggetid her, hvor de lossede kul og indtog ca 800 tons Salpeter, blev de slæbt ned til Iquiqui, for at laste færdig, hvorefter de afsejlede til Falmouth for ordre. Efter 116 dage i søen ankom de til Falmouths red 31-12-09. fik ordre til at gå til
Liverpool for at losse lasten. - Blev ombord i Copley 2-3
uger efter ankomsten hertil, |
|
|
|
|
|
|
|
Læs mere om Copley her på Mit Fanøe , billedet stammer fra privat album |
|
|
|
Bark "Osterbek aus Hamburg "
|
.. |
Perioden: |
08 Feb 1910 - Liverpool |
|
17 Apr 1911 - Hamburg |
|
Bygget ved Grangemouth skibsværft (no.133)
til Tyske ejere som
“Orbis”. Leveret 11.09.1890.
Solgt i1893 til et andet Tysk firma, omdøbt til “Osterbek”.
Aug. 1914 et af flere tyske skibe, der i blev interneret i havne i
Chile, og blev beslaglagt af de chilenske myndigheder i Antofagasta. Sep.1918.
Leveret tilbage til ejere og hjembragt til Tyskland, og bliver i 1921. overtaget af Skogland Linie GmbH (Valdemar Skogland, Haugesund) og omdøbt til
Valborg Skogland.
info fundet her |
Kending: |
|
MHB-F_HR-E-067 |
|
|
Skibsføre: A. Bergmann |
|
Fik hyre med den Tyske bark "Østerbek af Hamburg". De lastede stykgods og afgik til
Port Natal og Losenco Marques.
Herfra gik de i ballast til Newcastle Australien, hvor de lastede kul til Talbot på Chiles vestkyst. Efter udlosning intog de en last Salpeter til Hamburg hvortil de ankom
efter 130 dage i søen. Efter 14 md i Østerbek
afmønstrede han og rejste hjem, hvor han ankom 19/4 1917. |
|
Sejltid |
14 måneder. 9 dage. |
|
|
|
|
Osterbek tidligere Valborg Skogland som på billedet fra digitalmuseum.no |
|
|
|
"J.B.La Cour af Esbjerg".
|
Matros.. |
Perioden: |
Aug 19 1912 - |
|
Dec 22 1912 - |
|
|
Kending: |
|
|
|
|
Skibsføre: J.J Warrer. |
|
Han begyndte på navigationsskolen og tog styrmands og skibsføre
eksamen i løbet af 14 md- 20 år gl.
Da han ikke havde
sejlads nok måtte han sejle nogle måneder som Matros med D.F.D.S's "J. B La Cour af Esbjerg", |
|
|
|
|
|
|
|
J.B.La Cour billedet er et postkort fundet på nettet |
|
|
|
|
|
S/S "Nidaros af Esbjerg".
|
Matros.. |
Perioden: |
Jan 07 1913 - Esbjerg. |
|
Jan 13 1913 - Esbjerg. |
|
|
Kending: |
|
|
|
|
Skibsføre: Andresen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bådsmand.. |
Perioden: |
Feb 7 1913 |
|
Juli 30 1913 - Methil |
|
|
Kending: |
|
|
|
|
Skibsføre: F. Clausen. |
|
Fik hyre med "A/S Nordby", der var købt i Hull til
et Dansk - Belgisk selskab.
Sejlede med Nordby som 2 styrmand i ca 8 md, i foreret Engelsk
kystfart,.- Afmønstrede i august i Methil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Han rejste herefter hjem for
at holde en kort ferie, inden han i september 1913, skulle møde
på Reservekadetskolen. |
|
|