Bjørn Rødgaard Jepsen

Jens Rødgaard Jepsen. - Sømandens Historie

J.R.Jepsen - 1907

Lige fra barns ben må Jens ha været klar over at han ville være sømand, straks efter konfirmationen allerede som 14 årig kom han da også ud at sejle med barken "Wilhelmine af Fanø" på en rejse fra Antwerpen med stykgods til Port Natal.

Og dette var da også blot begyndelsen på hans mange årige sømands karriere, der først slutter med hans pension ved D.S.B Storebælt ..

 
Søfartsbogens Udmønstringer..
           
         
       
     
   
 

   
"Wilhelmine" af Nordby.

25 Maj 1906, Hamburg. - 13 Dec 1907, London.

Ungmand..

Fra Port Natal sejlede de i ballast til Newcastle, i Australien efter en last kul som skulle til en lille plads, der hed Los Vilos (ligger lidt nord for Valparaiso) Efter losning sejlede de igen i ballast til Lobos de Tierra en (Buano ø,) udfor perus kyst ... Her fik de så en last buano som skulle sejles til London, - 124 dage i søen. Her afmønstrede han og rejste hjem efter 19 måneders sejlads med Wilhelmine.

 
Fuldrigger bark
876,77 brt.,længde 187,6 m.,bredde 30,1m.,dybgang 18,8m.  
 
Bygget:
Bremen
År:
1875
Kending:
NCRQ
 
 
Skibsføre:
M.J Lauritsen.

Læs mere om Wilhelmine her på Mit Fanøe hvor billedet også stammer fra

 

"Primula" af Svendborg

24 Mar 1908, Svendborg - 15 Okt 1908, Stubbekøbing.

Ungmand..

Efter et par måneders kursus på sømandshøjskole i Svendborg, får han i foråret 1908 hyre på den 3 mastet bramsejlsskonnert, "Primula".

Med dette skib sejlede han i 7-8 måneder på Nord og Østersøen, hvorefter han afmønstrede og rejste hjem for at holde jul med familien.

3 mastet, Bramsejlsskonnert
181 brt.,længde 30,9 m.,bredde 7,6m.,dybgang 3,2m..  
 
Bygget:
Thurø
År:
1906
Kending:
NPVW
 
 
Skibsføre:
L.M.H.Carlsen.

Læs mere om Primula her på Thurø hvor billedet stammer fra

   

Fuldriggere "Copley af Fanø"

Letmatros..
Perioden: Feb 1 1909 - Hamburg
  Jan 15 1910 - Liverpool

1794 brt.,længde 265,0 m.,bredde 37,0m.,dybgang 23,0m. Blev bygget 1881 - Liverpool
Kending: NHJM  
    Skibsføre: Niels P. Pedersen.

Efter nytår 1909 fik han hyre med fuldskibet "Copley af Fanø", der lå i Hamburg de gik i ballast til Port Talbot (Wales) for at laste kul til Junin, en meget lille plads på Chiles vestkyst lidt nord for Iquiqui. Efter 3 måneders liggetid her, hvor de lossede kul og indtog ca 800 tons Salpeter, blev de slæbt ned til Iquiqui, for at laste færdig, hvorefter de afsejlede til Falmouth for ordre. Efter 116 dage i søen ankom de til Falmouths red 31-12-09. fik ordre til at gå til Liverpool for at losse lasten. - Blev ombord i Copley 2-3 uger efter ankomsten hertil,
     

Læs mere om Copley her på Mit Fanøe , billedet stammer fra privat album


   

Bark "Osterbek aus Hamburg "

..
Perioden: 08 Feb 1910 - Liverpool
  17 Apr 1911 - Hamburg

Bygget ved Grangemouth skibsværft (no.133)
til Tyske ejere som “Orbis”. Leveret 11.09.1890.

Solgt i1893 til et andet Tysk firma, omdøbt til “Osterbek”.

Aug. 1914 et af flere tyske skibe, der i blev interneret i havne i Chile, og blev beslaglagt af de chilenske myndigheder i Antofagasta. Sep.1918.

Leveret tilbage til ejere og hjembragt til Tyskland, og bliver i 1921. overtaget af Skogland Linie GmbH (Valdemar Skogland, Haugesund) og omdøbt til Valborg Skogland.
info fundet her

Kending:   MHB-F_HR-E-067
    Skibsføre: A. Bergmann

Fik hyre med den Tyske bark "Østerbek af Hamburg". De lastede stykgods og afgik til Port Natal og Losenco Marques. Herfra gik de i ballast til Newcastle Australien, hvor de lastede kul til Talbot på Chiles vestkyst. Efter udlosning intog de en last Salpeter til Hamburg hvortil de ankom efter 130 dage i søen. Efter 14 md i Østerbek afmønstrede han og rejste hjem, hvor han ankom 19/4 1917.

 
Sejltid
14 måneder. 9 dage.

Osterbek tidligere Valborg Skogland som på billedet fra digitalmuseum.no


   

"J.B.La Cour af Esbjerg".

Matros..
Perioden: Aug 19 1912 -
  Dec 22 1912 -

 
Kending:    
    Skibsføre: J.J Warrer.

Han begyndte på navigationsskolen og tog styrmands og skibsføre eksamen i løbet af 14 md- 20 år gl.

Da han ikke havde sejlads nok måtte han sejle nogle måneder som Matros med D.F.D.S's "J. B La Cour af Esbjerg",

     

J.B.La Cour billedet er et postkort fundet på nettet

   

   

S/S "Nidaros af Esbjerg".

Matros..
Perioden: Jan 07 1913 - Esbjerg.
  Jan 13 1913 - Esbjerg.

 
Kending:    
    Skibsføre: Andresen

 
     
   

   

A/S "Nordby af Nordby".

Bådsmand..
Perioden: Feb 7 1913
  Juli 30 1913 - Methil

 
Kending:    
    Skibsføre: F. Clausen.

Fik hyre med "A/S Nordby", der var købt i Hull til et Dansk - Belgisk selskab.

Sejlede med Nordby som 2 styrmand i ca 8 md, i foreret Engelsk kystfart,.- Afmønstrede i august i Methil

     
 
   

   
Han rejste herefter hjem for at holde en kort ferie, inden han i september 1913, skulle møde på Reservekadetskolen.
 

Webstedet drives af The Next Generation of Genealogy Sitebuilding ©, v. 10.1, forfattet af Darrin Lythgoe 2001-2024.